Black Friday a jeho environmentální dopad
Očekává se, že Black Friday a Cyber Monday i tento rok vydělají obchodním řetězcům po celém světě miliardy eur. Co to však znamená v realitě? Více nákupů = více odpadu. A to je problém pro naši planetu.
Za poslední roky se i nám v Česku rozšířil „nešvar“ známý jako Black Friday. Nejnovější statistiky říkají, že 94 % Čechů ví, co je Black Friday, a téměř 38 % se plánuje tento rok zúčastnit Black Friday nákupů. Je třeba si však uvědomit, že velká část nákupů je motivována sníženými cenami a je impulzivní. Často se jedná o elektroniku, kterou máme funkční doma (například televizor, který jsme koupili před dvěma lety). Odpad proto nevzniká jen z obalů, ale i vyhazováním starých produktů, které jsou nahrazeny novými, zakoupenými během slev.
Velmi „výhodné“ Black Friday slevy
Nákupy během Black Friday nemusí být vůbec tak výhodné, jako si myslíme. Některé e-shopy si osvojily praktiky zvyšování cen během předešlého období a potom sice slevu dají, ale ta není tak výjimečná, jako se domníváme. Dokonce se může stát, že cena po slevě je úplně stejná, jako byla před pár týdny. Proto pokud máte vyhlídnutý nějaký produkt, o kterém na 100 % víte, že jej využijete a potřebujete, sledujte ceny – nákup během Black Friday totiž nemusí být ten nejvýhodnější.
Black Friday a dopad na odpad
Chápeme, že většina lidí nakupujících během Black Friday, přemýšlí hlavně nad vánočními dárky a chce ušetřit, kde se dá. Mezi nejpopulárnější produkty patří samozřejmě oblečení a elektronika. Impulzivní nakupování těchto produktů vede ročně k vysokým procentům i v odpadu. Například v roce 2016 se na světe vyhodilo více než 44 milionů metrických tun elektronického odpadu. Aby toho nebylo málo, téměř 20 % odpadní vody se ročně vyprodukuje kvůli fashion průmyslu.
O fast fashion a nepotřebné elektronice asi nemusíme říkat víc. Na 7. místě jsou dětské hračky, které jsou častokrát vyrobené z levných nerecyklovatelných plastů, a dokonce jsou i zabalené v nekvalitních obalech. Jelikož tyto nákupy souvisí s Vánoci, i v tomto směru umíme podniknout kroky vedoucí ke snížení odpadu. Měli bychom se zamyslet nad odpadem, který vzniká během vánočních svátků a nekupovat dárky na sílu, nekupovat příliš mnoho dárků a podobně. Domácnosti během období od Black Friday po Vánoce a Nový rok, vyprodukují o 25 % více odpadu, než je průměr během roku. O tomto tématu budeme určitě ještě psát.
Doprava a neudržitelné balení objednávek
Protože většina nákupů během Black Friday probíhá na e-shopech, značně se zvyšují objednávky, které zajišťují zásilkové společnosti. Většina těchto společností balí objednávky neudržitelně. Podle reportu DS Smith3 v Británii, až 60 % e-commerce objednávek je zabalených tak, že čtvrtina krabice je prázdná, případně jsou použity polystyrénové a plastové výplně. To způsobuje, že do dodávek se nevejde tolik objednávek, doprava se navyšuje a do vzduchu se dostávají výfukové plyny, které zvyšují znečištění životního prostředí. Tyto praktiky sice pomáhají udržet výrobek nepoškozený, ale není to třeba je praktikovat při všech objednávkách.
V Zemito jsme s našim skladem dohodnuti, že naše objednávky balí co nejudržitelněji – používáme papírové lepicí pásky s nezávadným lepidlem, znovu používáme krabice, výplň nepoužíváme, případně použijeme papír, ne plast. Byli bychom moc rádi, kdyby se toto balení stalo standardem a ne výjimkou.
Co může udělat každý z nás?
Měli bychom si víc uvědomovat dopad našich nákupů. Nakolik novou věc využijeme, zda ji opravdu potřebujeme, případně jestli si ji můžeme koupit z druhé ruky. Pokud si věc koupíme, použité obaly zkusme co nejlépe vytřídit, aby se daly zrecyklovat. Například pokud jsme koupili nový televizor, starý nefunkční odvezme na sběrný dvůr, případně pokud je funkční, můžeme ho darovat nebo prodat.
ZDROJE:
https://www.dropps.com/blogs/spincycle/the-truth-about-black-friday
https://www.bregroup.com/buzz/black-friday-the-sustainability-and-safety-cost/
https://touchit.sk/black-friday-na-slovensku/198130