Šílené slevy. Miliony produktů, o kterých jsme ani nevěděli, že bez nich neumíme žít. A naše neutuchající touha vlastnit je všechny. Každá mince má dvě strany - má je i Černý pátek?
Dejme si na úvod pár faktů. Podle portálu black-friday.global za rok 2018 v České republice narostly prodeje během Black Friday o více než 493% oproti běžnému dni. Takový obrovský nárůst není ničím výjimečným, protože například na Slovensku je to 650%, v Polsku 979% a v Německu dokonce 2 418%. Podle průzkumu jeden Čech pořídí během Black Friday v průměru 3,4 produktu.
3871 korun přesně tolik v průměru utratí během výprodejů Black Friday zástupce mužského pohlaví. Teď možná zboříme jeden mýtus, když napíšeme, že ženy jsou v tomto ohledu zdrženlivější. Podle dat Picodi.com totiž v průměru utratí 3 247 korun
Pojem Černý pátek pochází pravděpodobně z období 50. let a označoval období, ve kterém se díky zvyšujícím se prodejům dostaly "čísla" z červených, popisujících ztrátu, do černých, které popisovaly zisk.
V posledních desetiletích se však tento první den "vánočních" nákupů, za který se Černý pátek považuje, stále více vyznačuje masivními slevami, prodlouženými otevíracími hodinami a obrovským nárůstem online nakupování. Nejhorší je, že se díky neustále narůstajícímu konzumu z jednoho dne stává týden a někdy až měsíc, protože nákupy pokračují do Vánoc.
Uvědomili jste si však někdy, že i když nakupujete ve výprodeji tak peníze nešetříte, ale stále utrácíte?
Rozumím, že nápis s informací 20%, 30%, 50% či dokonce 70% sleva nám vykouzlí úsměv na tváři a my si řekneme, že TO, co právě vidíme, opravdu POTŘEBUJEME. Ale je to opravdu tak? Hnutí Fashion Revolution ve svém časopise uvádí, že pro čtvrtinu dotázaných trvá radost z nového kousku jen půl dne a následně nastupují výčitky a vina. Z toho, že "jsme to zas udělali", z toho, že si neumíme ušetřit, z toho, že nejsme dost .... (Doplňte si svoje).
Myslím, že si můžeme klidně přiznat, že mnozí nakupujeme mnohem více, než potřebujeme, nosíme mnohem kratší čas a bezhlavě vyhazujeme. I proto se připojujeme k Fashion Revolution, celosvětovému hnutí za transparentnější oděvní průmysl, které nás letos vybízí, abychom se vzdali bláznivých a zbytečných nákupů během BLACK FRIDAY. A místo toho se postavili proti oděvnímu průmyslu, který vykořisťuje lidi a ničí planetu. A teď nejde jen o nové oblečení, i když to patří mezi nejoblíbenější nákupy. Možná stojí za zmínku zeptat se sami sebe zda "opravdu potřebujeme" ty nové boty, kosmetiku, domácí spotřebiče nebo další hračky pro své děti.
Už samotný fakt, že existuje stránka mapující naše chování během Černého pátku je důkazem toho, že tento "svátek neukojitelné rozpustilosti" představuje obraz doby, do které jsme se dostali. Zapomínáme na to, že koupí produktů, které nepotřebujeme, vysíláme značkám signál, že souhlasíme s tím, že je v pořádku bezmyšlenkovitě vyrábět stále nové. A to i za cenu vykořisťování lidí a ohrožování života na planetě, která je naším jediným domovem.
Naučili jsme se nakupovat jen tak, protože nemáme co dělat, nemáme koníčky a zájmy, a tak jsme si z nakupování udělali svůj hlavní zdroj dobrého pocitu. Asi by na tom nic nebylo, kdybychom se těšili z nakoupené věci, nosili ji, milovali ji a pěkně se o ni starali následující roky. Často je to však jinak, něco si koupíme a zapomeneme na to dříve, než si to vůbec stihneme obléci.
Kromě toho si připomeňme, že nyní nabízejí slevy i značky, které v březnu pro COVID-19 zrušily objednávky na nové produkty a odmítli zaplatit i za již ušité objednávky. Takto nechali ležet skladem odhadem asi 982 milionů kousků oděvů v hodnotě 3 miliard amerických dolarů, a to pouze v Bangladéši. Věřte, že za ty naše slevy někde někdo platí velmi velkou daň.
Každá mince má však dvě strany. Kdy je v pořádku slevy využít?
Je třeba říci, že mnoho z nás může opravdu čekat na vhodnou příležitost koupit si například novou matraci, nábytek nebo spotřebič. A právě díky slevám jsou pro nás tyto produkty dostupnější. Takže pokud čekáte na slevy, protože si vysněnou věc díky nim můžete dovolit, myslím si, že je to naprosto v pořádku a nemusíte se za své nákupy stydět.
Ne všechny nákupy však děláme s tímto záměrem. Nejčastěji kupovaným zbožím během Black Friday zůstává oblečení, boty nebo kosmetika. Tak co kdybyste se tento rok předtím než si naplníte košík novými, krásnými zbytečnostmi na chvíli zastavili a s rukou na srdci se zeptali sami sebe "Opravdu to potřebuji?" Nebo mě jen láká zvýhodněná cena a chvilkový nával endorfinů z nové věci?
Článek pro nás připravila Zuzka z Platformy udržitelnosti.
Zdroje:
https://www.peak.cz/black-friday-v-cislech-aneb-jak-cesi-propadli-americkemu-silenstvi/20772/
https://www.fashionrevolution.org/blackfriday/
https://www.fashionrevolution.org/covid19/
http://www.industriall-union.org/covid-19-an-existential-crisis-for-the-garment-industry