Toto je většinou první otázka, která napadne kdejakého skeptika zelených produktů. A my se vůbec nedivíme. Proč obrátit celý svůj život naruby a začít žít ekologicky? Kdysi měli lidé za blázny i vegetariány, natož vegany. Co země, to jiný názor - a Česko, co se ekologického způsobu života týče, patří v moderním světě stále mezi ty skeptičtější země. Proč to tak ale je? Vždyť chovat se eko zní pozitivně, šlechetně a výhodně. No jednoduše proto, že v minulosti jsme měli téměř všichni hluboko do kapsy. Tento pocit nám však zůstal do teď, a to i přesto, že jsme jednou z nejrychleji rozvíjejících se ekonomik EU. Naše platební bilance je s ohledem na minulé roky vyšší a my si toho můžeme dovolit víc. Dost ale ekonomiky. Pojďme se podívat, co tato slova znamenají v praxi a hlavně v kontextu nakupování ekologických a zelených produktů.
V minulosti jsme ve výběru produktů velkou volnost neměli a i proto máme tendenci zůstávat u značek, které známe. Neuvědomujeme si však, že technologie jdou dopředu zázračným tempem, a že nové nápady jsou v dnešním světe často těmi ekologickými. Ano, lidé si čím dál víc uvědomují, že je potřeba začít něco dělat a tomu začínají přizpůsobovat svoje chování. I my jsme schopni přidat se a pomoci přírodě i sami sobě. Také jsme součástí přírody a to, čím se obklopíme, bude ovlivňovat naše zdraví a zdraví našich blízkých. Peníze jsou jedna věc, ale zdraví a udržitelnost druhá. Proč tedy stojí ekologické produkty víc?
Jsou dražší i kvůli tomu, že nejsou stále natolik populární, aby se zvýšil objem jejich výroby. Snížení výrobních nákladů pomůže jedině zvýšený prodej. Nemůžeme však zapomínat na to, že vyšší cena v porovnání s komerčními produkty není případem všech ekologických výrobků. Zároveň ale platí to, že jakmile si na ty přírodnější a o něco dražší produkty zvykneme, a zařadíme je do běžného života, v důsledku ušetříme. Změna nákupního chování směrem k zelené straně je zároveň i změnou myšlení. Jakmile položíme kvalitu nad cenu, budeme toho potřebovat méně. To znamená, že když se rozhodneme například pro koupi kvalitnějšího oblečení, které vydrží déle, v budoucnu za ně utratíme méně peněz, protože nebudeme muset nahrazovat vynošené věci tak často. Rigle za 500 Kč sice potěší, ale ne tehdy, když musíme každý půlrok kupovat nové. Dalším faktorem je i to, že cenu za nízkou hodnotu produktu platí příroda a my. Levné materiály se často vyrábí nedokonalým a rychlým procesem za pomoci chemikálií, které škodí nám i přírodě. To platí i pro stravu a ostatní věci každodenní potřeby.
To, že je konkrétní produkt ekologický, se odráží na více úrovních jeho výroby a distribuce. Říká vám něco pojem fair-trade? Znamená "férový obchod" a to, že obchodníci jsou obchodníci jsou zrovnoprávnění s monopolními dodavateli v dané zemi. Tímto způsobem se šance prodat svoje výrobky a výrobní suroviny dostává i k menším společnostem a tím je podporována mikroekonomika a udržitelné hospodářství. Certifikaci fair-trade můžete dnes běžně najít například na obalech čokolád nebo kávy. Profit vždy byl a bude největší cílem firem. Ekonomicky vyspělé země však pomalu zrovnopravňují úlohu profitu a etiky. Je to jakási ekonomická připravenost, díky které si region může dovolit ten luxus nemyslet jen striktně na cenu, ale i na původ a etiku, které se za produktem skrývají. Při dnešním slibném zeleném trendu je však velmi možné, že brzy tato možnost přestane být luxusem - stane se normou.
Materiál - bez něho se neobejdeme. No ani příroda, ze které ho bereme často způsoby, které nejsou šetrné. Proto jsou ekologické produkty opravdovou budoucností - přírodu využívají zodpovědně. Tyto postupy a obnovitelné materiály sice stojí víc, ale jsou investicí, která se projeví časem. Ať už jde o organické pěstování, nepoužívání chemie a umělých hnojiv či získání důležitých certifikátů, zodpovědné materiály a postupy stojí jednoduše víc. Balení produktů je samostatní a přitom velmi důležitá kategorie. Balit produkt do jednoduchého, ale nevyhovujícího materiálu, nebo pevné krabice u recyklovaného papíru?
Doprava - bez té se také nepohneme, a to doslova. Mnoho ekologických firem se snaží snižovat svoji uhlíkovou stopu, která vzniká dopravou jejich produktů a tento proces něco stojí. Každý jeden faktor navyšuje kvalitu výrobku jako celku, ale také zvyšuje jeho cenu. Jak říkáme, časem se tato situace ustálí a to díky tomu, že jsme zeleným produktům dali zelenou. Firmy zaměřené na ekologii si také víc váží svých zaměstnanců a nevykořisťují je. Platí jim víc a výsledek stojí za to. Každopádně - větší poptávka po ekologických produktech bude mít pozitivní vliv na změnu ceny. Firmám, které takové etické produkty vyrábí, chamtivost často nic neříká - vždyť jinak by se pro tuto cestu ani nerozhodli.
Dejme obchodníkovi i výrobci vědět, že o tento druh produktů máme zájem. Při zvýšené poptávce o ekologické produkty zvýší obchodníci odběr těchto výrobků a jejich výrobce tím pádem podpoří. Takto můžete i vy zmenšovat rozdíl mezi prodeji komerčních a zelených výrobků. Svým nákupním chováním jednoduše všem ukážete, že toto je to, co chceme, a svět se zase o kousek pohne. Záleží na každé individualitě, na každém nákupu. Protože čím víc z nás se rozhodne vydat zelenou cestou, tím jednodušší to bude i pro ostatní. Neovlivňujeme pouze obchodníky a dodavatele, ovlivňujme svoji rodinu a blízké. Buďme vzorem a přesvědčme další, že svým chováním nejen že pomohu svému životnímu prostředí, ale také investuji do budoucnosti dalších pokolení. A to už je opravdu šlechetné poslání. Navykněte svoje okolí na nové věci a poučte je o tom, proč se právě takové chování vyplatí. Ano, cesta ke snižování odpadu a ekologii se neobejde bez trošky osvěty. Myslete na to, že změna vždy přichází od vás. Když se přece jen rozhodnete pro levnější neekologický produkt, myslíc na to, že na světě si určitě ten zelený někdo koupí, rozmyslete si to. Právě jste přišli o možnost malým kouskem změnit svět. Nejtěžší je začít, to chápeme. Jde to hned lépe, když ten první krok uděláte. Nenechávejte to na nikom jiném, protože i toto chování může být negativním vzorem pro ostatní. Společně však změny dosáhnout můžeme. Jestliže vás do teď trápila cena ekologických produktů, pamatujte, že z dlouhodobého hlediska ji máte v rukách hlavně vy.